دارویی

همه چیز درباره انواع مکمل ورزشی

blank

امروزه بسیاری از ورزشکاران با استفاده از مکمل های بدنسازی و ورزشی سعی می کنند دارای اندام زیباتری شوند. این ورزشکاران از انواع مکمل های ورزشی استفاده می کنند. مکمل هایی که می توانند در کنار مزایا دارای عوارضی نیز باشند. افراد باید برای استفاده از هر مکمل ورزشی یک برنامه خاصی را در پیش بگیرند، در غیر این صورت بدنشان آسیب می بیند.

مصرف مکمل های ورزشی، زن و مرد نمی شناسد و بسیاری از افراد از آن استفاده می کنند، با این حال افراد باید شرایط جسمانی خود را در نظر بگیرند و با توجه به نظر مربی و یا پزشک از انواع این مکمل ها در یک دوره زمانی خاص و با مقدار مشخص استفاده کنند.

معرفی انواع مختلف مکمل ورزشی

انواع مکمل های ورزشی دارای پروتئین ها، ویتامین ها، کربوهیدرات ها، اسید آمینوها، مواد معدنی و … هستند. تمامی مکمل های ورزشی و بدنسازی می توانند سبب افزایش وزن و افزایش حجم عضلات در ورزشکاران و بدنسازان شوند.

blank

پروتئین مکمل وی و کازئین:

وی و کازئین از مکمل های بدنسازی هستند که ورزشکاران از آنها برای عضله سازی استفاده می کنند. این مکمل ها دارای قدرت جذب بالایی هستند.

مکمل کراتین:

یکی دیگر از این مکمل ها، مکمل ورزشی کراتین می باشد، این مکمل یکی از مکمل های محبوب در بین ورزشکاران است که می تواند سبب افزایش مقاومت بدن ورزشکاران شود تا بدن بتواند روند عضله سازی را به خوبی انجام دهد. ورزشکاران رشته وزنه برداری، دو و کشتی بیشتر از این مکمل ورزشی استفاده می کنند.

 

مکمل گلوتامین:

گلوتامین نیز نوعی مکمل بدنسازی می باشد که می تواند نقش یک آمینو اسید را در بدن بازی کند و حجم عضلات را افزایش دهد. این مکمل می تواند سرعت سوخت و ساز بدن را افزایش دهد و سبب ایجاد انرژی شود تا بدن ورزشکاران تحلیل نرود.

 

مکمل آمینو:

این مکمل سرشار از آمینواسیدهای ضروری بدن می باشد که می تواند روند عضله سازی را در بدن افزایش دهد. این مکمل می تواند حجم و سایز عضلات را زیاد کند و انرژی ورزشکاران را افزایش دهد.

 

مکمل کارنیتین:

این مکمل ورزشی، یکی از بهترین مکمل ها است که می تواند سبب انجام راحت تر تمرینات ورزشی شود، این مکمل، انرژی از دست رفته ورزشکاران را به آنها بر می گرداند و دردهای موجود در عضلات آنها را کاهش می دهد. این مکمل سبب کاهش وزن و چربی های توده ای بدن ورزشکاران می شود.

 

مکمل آرژنین:

آرژنین یکی دیگر از مکمل هایی است که ورزشکاران برای عضله سازی بیشتر، کاهش وزن و افزایش استحکام عضلات از آن استفاده می کنند. آرژنین به صورت خودکار در بدن تولید می شود. اما در بدن برخی از افراد مقدار آن کم است و آنها باید با مصرف مکمل ها و مواد غذایی مختلف کمبود آن را جبران کنند.

 

مکمل بی سی ای ای:

bcaa یکی دیگر از مکمل های ورزشی می باشد که سبب سنتز پروتئین و ایجاد عضله در بدن ورزشکاران می گردد، این مکمل می تواند به افزایش بسیاری از اسید آمینوهای ضروری بدن کمک کند. این مکمل کوفتگی های موجود در عضلات را از بین می برد.

 

عوارض مکمل های بدنسازی

blank

مصرف بیش از اندازه و خارج از دوره انواع مکمل های بدنسازی و ورزشی می تواند سبب ایجاد عوارضی در بدن شوند.

عوارض پروتئین مکمل وی و کازئین:

از عوارض این مکمل ها می توان به حالت تهوع، سردردهای مکرر، حرکات نامناسب روده، ایجاد مشکل برای کلیه ها، احساس درد در عضلات، گرفتگی عضلات، نفخ و اشتهای کم اشاره کرد.

مکمل کراتین:

از عوارض مکمل کراتین می توان به تشنگی و کمبود آب در بدن، ابتلا به بیماری های کلیوی، متورم شدن لب ها، اختلالات تنفسی، کم شدن ادرار، ریزش مو ها و ضعیف شدن ساقه آنها، طولانی شدن مدت بهبودی زخم ها و … اشاره کرد.

مکمل گلوتامین:

از عوارض جانبی مکمل ورزشی گلوتامین می توان به خستگی های مکرر، خشک شدن دهان، دردهای عضلانی و ایجاد کهیر در پوست و … اشاره کرد.

مکمل آمینو:

مکمل پروتئینی آمینو یکی از مکمل هایی است که حتما باید به صورت منظم مصرف شود. مصرف بیش از حد و نامنظم این مکمل سبب ایجاد خستگی مفرط، مشکلات گوارشی، پایین آمدن قند خون، تاثیر منفی بر کارکرد مغز و … می شود.

مکمل آرژنین:

از عوارض مکمل آرژنین می توان به ایجاد مشکلات گوارشی مانند احساس درد در شکم و معده، حالت تهوع های مکرر، اسهال و استفراغ اشاره کرد.

همچنین مفاصل بسیاری از افراد در اثر مصرف بیش از حد این مکمل، ملتهب می شوند و برخی از افراد نیز نسبت به استفاده از این مکمل حساسیت دارند و می توانند دچار تنگی نفس شوند.

مکمل کارنیتین:

از عوارض این مکمل می توان به بالا رفتن ضربان قلب، افزایش فشار خون، ایجاد مشکل در بیماران دیابتی، اسهال و حالت تهوع، ایجاد بوی بد در بدن، تضعیف ساقه موها، ایجاد یبوست و … اشاره کرد.

مکمل بی سی ای ای(bcaa):

خستگی های مفرط، کم اشتهایی، ایجاد مشکل برای بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲، ایجاد مشکلات کبدی، حالت تهوع و … از عوارض بیش از حد استفاده از این مکمل ورزشی هستند.

به طور کلی از عوارض جانبی مکمل های هورمونی برای زنان می توان به رویش بیشتر موهای زائد در بدن، ناباروری، ایجاد مشکلات پوستی مانند لک و آکنه، اختلال در دوران قاعدگی و کلفت شدن صدا می باشد.

از عوارض جانبی مکمل های هورمونی برای مردان نیز می توان به ترشح غیر منظم هورمون تستوسترون، ایجاد بیماری های قلبی، کاهش کلسترول خون، ایجاد مشکلات کبدی و کلیوی، افزایش قند خون، ایجاد مشکلات روانی و … اشاره کرد.

 

کلام آخر درباره مکمل ها ضرر دارند

در پاسخ به این پرسش می توانیم اینگونه بگوییم که اگر ورزشکاری به صورت نامنظم و خارج از دوره و همچنین با مقادیر مختلف و نامشخص از انواع مکمل های ورزشی استفاده کند، می تواند دچار مشکلاتی شود.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *