دارویی

بررسی مزایای استفاده از ال کارنیتین

blank

 L-carnitineچیست؟ نوعی از مشتق اسید آمینه  که در بدن تولید می‌گردد، ال کارنیتین می‌باشد. از آن به منظور چربی سوزی، به عنوان مکمل در رژیم غذایی استفاده می‌گردد. این اسید آمینه در واقع نوعی تبدیل کننده چربی به انرژی است. ورزشکاران و افرادی که به دنبال کاهش وزن هستند، از L-carnitine استفاده می‌کنند.

علاوه بر اینکه بدن به طور طبیعی ال کارنیتین را تولید می‌کند، می‌توان با استفاده از مواد غذایی همچون ماهی و گوشت نیز آن را دریافت کرد. افرادی که گیاه‌خوار هستند، مقدار کافی از L-carnitine را دریافت نمی‌کنند. علاوه بر گوشت، ال کارنیتین در حبوباتی مانند لوبیا و عدس، برخی سبزیجات مانند جعفری، میوه هایی مانند موز، غلاتی مانند گندم و … وجود دارد.

دریافت ال کارنیتین در بدن، صرفا محدود به موارد ذکر شده نیست بلکه مکمل های آن نیز موجود و قابل مصرف هستند. استفاده از آن برای بدن مزایای بسیاری دارد. در این مطلب به بررسی مزایای مختلف آن خواهیم پرداخت.

برخی از مزایای استفاده از ال کارنیتین

ال کارنیتین، دارای فواید بسیاری برای قسمت های مختلف بدن می‌باشد.

  • تاثیر ال کارنیتین بر روی عملکرد مغز : استفاده از L-carnitine ، از بیماری های مغز همچون پارکینسون و آلزایمر جلوگیری می‌کند. باعث کاهش استرس، رفع خستگی و به طور کلی بهبود عملکرد مغز می‌شود. این بهبود عملکرد بدین شکل رخ می‌دهد که L-carnitine از سد محافظ مغز عبور کرده و به سلول های آن ورود پیدا می‌کند. همین مسئله باعث می‌گردد که سلول های مغز، در کنار گلوکز، این توانایی را داشته باشند که اسیدهای چرب را هم بسوزانند. به منظور تاثیر مطلوب آن بر مغز، علاوه بر میزان تولید شده ال کارنیتین در بدن، می‌توان مکمل آن را نیز مصرف کرد تا به نتیجه مطلوب رسید.
  • تاثیر آن بر سلامت قلب : مصرف ال کارنیتین، موثر در کاهش سطح کلسترول می‌باشد. در نتیجه خطر مبتلا شدن به بیماری های قلبی را کاهش می‌دهد. اما افرادی که مبتلا به بیماری قلبی هستند، نباید از L-carnitine استفاده کنند.
  • تاثیر در درمان دیابت : مصرف ال کارنیتین، علائم بیماری دیابت را کاهش می‌دهد. افراد مبتلا به بیماری دیابت، می‌توانند با مشورت پزشک خود نسبت به مصرف آن اقدام نمایند.
  • تاثیر ال کارنیتین بر کاهش وزن و لاغری : همانطور که گفته شد، L-carnitine دارای خاصیت چربی سوزی می‌باشد. در واقع می‌توان گفت وظیفه اصلی آن همین چربی سوزی است. پس در نهایت منجر به لاغری و کاهش وزن می‌گردد. اگر در کنار مصرف ال کارنیتین به شکل مکمل، تمرینات ورزشی و همینطور رژیم غذایی مناسب نیز  داشته باشید، شاهد اثر آن بر لاغری و کاهش وزن خواهید بود.
  • کمک به درمان ریزش مو : ال کارنیتین در درمان ریزش موی سر نیز موثر می‌باشد. همچنین در رویش موی صورت آقایان و ریش آنها تاثیرگذار است.
  • بهبود سلامت روح: ال کارنیتین به دلیل تاثیری که در افزایش گردش خون و اکسیژن رسانی به بدن دارد، باعث تقویت و بالا بردن سلامت روح نیز می‌شود.

 فواید ال کارنیتین برای ورزشکاران

blank

یکی از مکمل های پرکاربرد و معروف در میان ورزشکاران، ال کارنیتین می‌باشد. ورزشکاران از آن به منظور لاغری و کاهش وزن، افزودن بر حجم عضلات خود، ایجاد بهبود در عملکرد ورزشی و … استفاده می‌کنند. با ایجاد سوخت و ساز چربی در بدن توسط L-carnitine ، میزان گردش خون افزایش می‌یابد. در پی آن فرد ورزشکار برای انجام تمرینات مختلف، انرژی بیشتری خواهد داشت. همین افزایش انرژی، عملکرد ورزشی شخص را بهبود می‌بخشد.

بعد از انجام تمرینات مختلف، بدن ورزشکاران نیاز به ریکاوری دارد. به دلیل تاثیر L-carnitine در افزایش میزان گردش خون، خون‌رسانی به عضلات شخص افزایش می‌یابد. در نتیجه اکسیژن رسانی به بافت های بدن نیز افزایش خواهد داشت. به دنبال این گردش خون و اکسیژن رسانی، بدن شخص ورزشکار، ریکاوری شده و منجر به  کاهش گرفتگی عضلانی و اسپاسم عضلات می‌شود. از جمله دلایلی که باعث می‌شود ورزشکاران پیش از آغاز ورزش، مکمل L-carnitine را مصرف کنند عبارتند از:

  • تولید انرژی بیشتر در بدن
  • سوخت و ساز بالای چربی ها در بدن
  • جلوگیری از ایجاد احساس خستگی زودرس
  • کمک به ماهیچه سازی و رشد عضلات
  • افزایش توان و استقامت
  • افزایش تمرکز

 نحوه مصرف L-carnitine و ممنوعیت های مصرف آن

بعد از اینکه به مزایای ال کارنیتین، اشاره کردیم خوب است با نحوه مصرف آن نیز آشنا شوید. مکمل L-carnitine به اشکال مختلفی از جمله ؛ قرص و کپسول، شربت، پودر و به شکل تزریقی در بازار وجود دارد. نوع قرص آن برای افرادی که به طور حرفه‌ای ورزش می‌کنند در مقایسه با سایر اشکال آن، گزینه مناسب‌تری می‌باشد.

قبل از اینکه در رابطه با نحوه مصرف سخنی گفته شد، ذکر این نکته ضروری است که برای برخی از افراد مصرف ال کارنیتین دارای ممنوعیت می‌باشد. این افراد عبارتند از:

  • بیماران دیالیزی
  • زنان باردار
  • بانوان شیرده
  • افرادی که مبتلا به بیماری صرع هستند.
  • نوزادان
  • مبتلایان به کم‌کاری تیروئید
  • بیماران نوروپاتی
  • مبتلایان به بیماری دو قطبی
  • کودکان به طور کوتاه مدت و طبق تجویز پزشک می‌توانند ال کارنیتین را مصرف کنند.

به دلیل برخی از تداخلات دارویی نیز در صورتی‌که از داروهای خاصی استفاده می‌نمایید حتما پیش از اقدام به مصرف L-carnitine با پزشک خود مشورت نمایید.

اگر از ال کارنیتین به منظور کاهش وزن استفاده می‌کنید، حتما در کنار مصرف آن، رژیم مناسب غذایی نیز داشته باشید. همینطور نوشیدن قهوه یا چای سبز نیز به تسریع در روند لاغری کمک می‌کند. میزان دوز مصرفی نیز بستگی به مقدار فعالیت فرد دارد. برای این افراد بهترین زمان مصرف، میان وعده های مختلف غذایی می‌باشد.

ورزشکارانی که به منظور تقویت عضلات خود از ال کارنیتین استفاده می‌کنند، خوب است به همراه آن، پروتئین و کربوهیدرات نیز مصرف نمایند. برای ورزشکاران بهترین زمان مصرف، نیم ساعت قبل از آغاز به تمرین است.

افرادی که ال کارنیتین را برای درمان ریزش مو مصرف می‌کنند باید آن را همراه با ماینوکسیدیل استفاده نمایند.

مصرف دوز کم L-carnitine عوارض خاصی ندارد. اما ممکن است در برخی افراد باعث ایجاد حالت تهوع، اسهال، استفراغ، افزایش ضربان قلب، کاهش قند خون و … شود. مصرف نمودن بیش از ۲ گرم از این مکمل در طول روز ممکن است با عارضه هایی همراه باشد. لذا باید از مصرف بیش از این میزان، خودداری نمود.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *