دارویی

معرفی پروتئین وی و آشنایی با نحوه مصرف آن

پروتئین وی

پروتئین وی را می توان یکی از بهترین و ارزشمند ترین مکمل ها، برای بدن سازان و ورزشکاران دانست که دارای ارزش غذایی فراوانی می باشد. بر اساس تحقیقات علمی، این پروتئین از فواید درمانی زیادی برخوردار است. جداسازی این ماده در زمان تولید پنیر به عنوان بخشی از پروتئین شیر صورت می گیرد و از کلیه اسیدهای آمینه ضروری بدن تشکیل شده است. سرعت جذب پروتئین وی نسبت به پروتئین های دیگر بسیار بالا بوده و خیلی زود هضم می شود. بنابراین، این ماده به عنوان یکی از غنی ترین منابع غذایی به شمار می رود که به صورت انواع کنسانتره، هیدرولیز و ایزوله در دسترس می باشد.

 

پروتئین وی چیست؟

بهترین زمان مصرف پروتئین وی برای حجم

امروزه پروتئین وی از جمله موادی است که از محبوبیت فراوانی در بین ورزشکاران برخوردار است. این پروتئین تنها حاوی آب پنیر نبوده، بلکه جهت تهیه آن، تغییرات زیادی بر روی آب پنیر پس از جداسازی آن در فرآیند تولید پنیر صورت می گیرد و در آخر نیز، تبدیل به مایع یا پودری جهت تولید پروتئین بارها و شیک های انرژی زا می شود. ولی در کل می توانیم لبنیات را، منبع تولید پروتئین وی بدانیم.

با توجه به اینکه آب پنیر به تنهایی طعم خوبی ندارد، از این رو، از طعم دهنده هایی مانند اسانس وانیل، شکلات و پودر توت فرنگی جهت مزه دار کردن آن در چرخه تولید استفاده می شود. در صورتی که قصد مصرف پروتئین وی و بهره مندی از فواید آن را دارید، حتماً هنگام خرید آن، اقدام به خواندن برچسب ارزش غذایی روی محصول نمایید. چرا که ترکیبات مضری همچون شکر تصفیه شده در برخی از محصولات موجود در بازار یافت می شود.

 

بهترین زمان مصرف پروتئین وی

پروتئین وی توده عضلانی خالص بدن ورزشکاران را، به جهت دارا بودن آمینو اسیدهای ضروری بدن افزایش می دهد. همچنین، این ماده می تواند سبب حجم دهی سریع عضلات ورزشکاران جوان شده و عملکرد ورزشی و سرعت ریکاوری آنها را پس از ورزش بهبود بخشد. این پروتئین از لحاظ مکانیسم عملکردی مشابه پروتئین گوشت مرغ، سویا و گوشت گوساله داشته و سبب بالا بردن قدرت بدنی فرد می گردد. معمولاً مربی و مشاور تغذیه، به تعیین زمان و نحوه مصرف آن، با توجه به تمرینات ورزشی و متابولیسم بدن فرد می پردازد. حال در ادامه می خواهیم نحوه مصرف این پروتئین را شرح دهیم.

  • ۴۵ دقیقه بعد از انجام تمرین ورزشی را می توان بهترین زمان مصرف پروتئین وی برای حجم دانست. چرا که در این مدت، عضلات پاره شده، توسط آمینو اسیدهای موجود در این پروتئین به سرعت ترمیم شده و در نتیجه ورزشکار از آمادگی لازم برای انجام تمرینات جلسه بعد برخوردار خواهد شد.
  • همچنین پیش از شروع تمرین نیز می تواند یکی دیگر از زمان های مناسب برای مصرف پروتئین وی تلقی شود. سطح آمینو اسیدهای خون با مصرف وی، ۶۰-۳۰ دقیقه پیش از تمرین، افزایش یافته و با پروتئین های تجزیه شده عضلات، حین تمرینات ورزشی جایگزین خواهد شد.
  • استفاده از پروتئین وی صبح پس از بیدار شدن از خواب می تواند جایگزین خوبی برای ذخیره پروتئینی عضلات محسوب گردد. علاوه بر آن، احتمال جذب این پروتئین به جهت تشنه بودن عضلات در صبح خیلی زیاد است. انرژی ایجاد شده از مصرف وی را می توان مشابه قرص انرژی زا در نظر گرفت.
  • پیش از خواب شبانه نیز توصیه به مصرف پروتئین وی می شود، زیرا که این ماده سبب تأمین پروتئین مورد نیاز عضلات در طی شب شده و رشد توده عضلانی را افزایش خواهد داد.

مقدار و نحوه مصرف پروتئین وی

وجود مقدار مناسبی از پروتئین ها در رژیم غذایی برای حفظ سلامتی، بسیار مهم است و روش های متعددی جهت تعیین مقدار مورد نیاز آن وجود دارد.

از آنجا که هر یک از درشت مغذی ها در کالری دریافتی بدن، سهم قابل قبولی را ایفا می کنند، از این رو بزرگسالان باید با مصرف پروتئین، ۳۵-۱۰ درصد از کالری دریافتی روزانه خود را تأمین کنند. این مقدار می تواند کمک شایانی به شما جهت تعیین میزان مناسب پروتئین بدن تان، با در نظر گرفتن سطح فعالیت بدنی و وزن تان نماید.

توصیه کارشناسان به ۹۸-۹۷ درصد مردم این است که مصرف ۰.۸ گرم پروتئین را به ازای هر ۱ کیلوگرم از وزن خود در برنامه شان قرار دهند. البته بدن ورزشکاران و مخصوصاً افرادی که فعالیت های سنگین تری انجام می دهند، نیاز به پروتئین بیشتری دارد. شاید اینگونه افراد به ۱.۸-۱.۲ گرم پروتئین به ازای هر ۱ کیلوگرم از وزن خود نیاز داشته باشند. در کل، ورزشکاران استقامتی مانند دوچرخه سواران و یا دوندگان به پروتئین کمتری احتیاج داشته و ورزشکاران قدرتی در ورزش هایی مانند پرورش اندام، باید مصرف بیشتر پروتئین وی را در برنامه خود بگنجانند.

برای مصرف پروتئین وی، متداول ترین روش، افزودن آن به اسموتی ها می باشد. حتی امکان مخلوط کردن این پودر با آجیل، میوه ها، لبنیات، دانه ها و سبزیجات نیز وجود دارد. علاوه بر آن، می توانید اقدام به افزودن این پروتئین ها به شیرینی ها، سوپ ها، کلوچه ها و سایر غذاها نمایید.

 

آیا افزایش حجم عضلات، تنها با مصرف وی امکان پذیر است؟

لازم به ذکر است که افزایش حجم عضلات، تنها با مصرف مکمل های حاوی پروتئین امکان پذیر نیست. آنچه که سبب افزایش توده عضلانی و تقویت عضلات می گردد، انجام تمرینات قدرتی است. در صورت وجود تمرینات با وزنه در برنامه ورزشی تان، می توانید شاهد حجم گیری عضلات خود باشید. ولی استفاده از پروتئین کافی از طریق مواد غذایی یا مکمل ها می تواند تأثیر بسزایی در ترمیم بافت های عضلانی ایفا نماید. در حقیقت می توان گفت که عضلات شما پس از انجام تمرینات قدرتی نیازمند این مواد مغذی جهت ریکاوری می باشد.

سخن پایانی

حال که در این مقاله در مورد پروتئین وی و نحوه مصرف آن صحبت کردیم، شما می توانید آگاهانه تر از این ماده مغذی بهره مند شوید. در صورتی که می خواهید وزن خود را افزایش دهید، پروتئین وی کنسانتره گزینه مناسبی می باشد و در صورت کاهش وزن، پروتئین وی ایزوله و همچنین اگر مشکلات گوارشی برای شما با مصرف آب پنیر ایجاد می شود، پروتئین وی هیدرولیز شده را انتخاب کنید. البته قبل از هر چیز، با مربی ورزشی خود در این رابطه مشورت نمایید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *