دارویی

تاثیر مکمل بدنسازی بر ریزش مو چیست؟

مکمل بدنسازی برای مو

همه ما در مورد تاثیر مکمل بدنسازی بر روی چربی سوزی، ساخت عضله، افزایش سوخت و ساز بدن و… شنیده ایم. با این وجود در این میان سخنانی از عوارض مکمل های بدنسازی شنیده می شود. به عنوان مثال بیشتر افراد در مورد تاثیر مکمل های بدنسازی بر ریزش مو نگران هستند. به همین خاطر در مورد مصرف آن دچار تردید می شوند. حال باید دید این مکمل ها می توانند عامل ریزش مو باشند.

آیا مکمل بدنسازی باعث ریزش مو میشود؟

مکمل ومو

مکمل بدنسازی که باعث ریزش مو می شود ممکن است چندان مشخص نباشد، اما ریزش مو با مصرف برخی پودرها، قرص ها و نوشیدنی های ورزشی مرتبط است. ورزش کردن در باشگاه در بهترین زمان ممکن است سخت باشد، و وزنه زدن بیش از حد می تواند سطح تستوسترون را افزایش دهد که می تواند به معنای ریزش سریع مو باشد.

مکمل های بدنسازی هورمونی و ریزش مو

مکمل‌هایی که باعث ریزش مو می‌شوند، معمولاً مکمل‌های تمرینی و هورمونی هستند که برای دستیابی به دستاوردهای فیزیکی و تغذیه‌ای استفاده می شوند. کاردیو به طور معمول میزان DHT را در خون کاهش می دهد.

اما آیا این درست است که برخی از این مکمل های پروتئینی می توانند باعث ریزش مو و به طور بالقوه دیگر مشکلات بدنی شوند؟ مکمل هایی که باعث ریزش مو می شوند، این روزها می توانند طعم های مختلفی داشته باشند و مهمتر از همه آن ها با ترکیبات مختلفی عرضه می شوند.

آیا مکمل بدنسازی کراتین می تواند باعث ریزش مو شود؟

کراتین یک جزء شیمیایی است که در برخی از شیک های پروتئینی یافت می شود. همچنین می توان آن را در مکمل های ورزشی پیدا کرد. کراتین از نظر علمی برای تقویت ماهیچه ها کاربرد دارد. بنابراین، بسیار مفید به نظر می رسد و مزایای کراتین عبارتند از:

مکمل بدنسازی کراتین کمک به حفظ تمرینات با شدت بالا می کند. پس چگونه چیزی به این مفیدی می تواند برای موهای شما مضر باشد؟ کراتین در واقع مستقیماً به فولیکول‌های موی شما حمله نمی‌کند، اما میزان تستوسترون را در جریان خون شما افزایش می‌دهد. در نتیجه چیزی به نام DHT تولید می شود که ثابت شده است ریزش مو و طاسی را تسریع می کند.

بنابراین، به طور خلاصه: کراتین DHT ایجاد می کند که می تواند منجر به ریزش دائمی موهای شما شود. شما باید قبل از استفاده از کراتین در رژیم غذایی خود دقت لازم را انجام دهید، به خصوص اگر سابقه طاسی مردانه در خانواده وجود داشته باشد.

ریزش مو و مکمل بدنسازی DHEA

DHEA یکی دیگر از اجزای مکمل تمرینی است که اثرات مثبت بسیاری بر بدن شما دارد. قدرت عضلات و استخوان های شما را افزایش می دهد و کارایی سیستم ایمنی شما را بهبود می بخشد. DHEA اغلب در مکمل های بدنسازی برای افزایش متابولیسم و ​​همچنین کاهش چربی کلی بدن به کار می رود.

ریزش مو ناشی از DHEA در اکثر مواقع قابل جبران است. چگونه؟ استفاده از مکمل های حاوی آن را متوقف کنید. همچنین به خاطر داشته باشید که مصرف روزانه ویتامین و مواد معدنی خود را افزایش دهید تا شانس رشد مجدد موهایتان را افزایش دهید.

آیا ریزش مو DHT برگشت پذیر است؟

قبلاً متوجه شدید که DHT از اصلی ترین دلایل ریزش مو در اثر استفاده از مکمل بدنسازی است. زمانی که با ریزش مو مواجه شوید، باید استفاده از مکمل بدنسازی حاوی کراتین و DHEA را متوقف کنید، در نتیجه مشکل ریزش مو با گذشت زمان برطرف می شود. اما وقتی این کار نمی کند، قطعاً زمان آن است که به دنبال مشاوره پزشکی متخصص باشید.

با این حال، بهتر است این موضوع را بدانید که مهارکننده‌های DHT مانند پروپشیا یا ماینوکسیدیل واقعاً می‌توانند به کند کردن روند ریزش مو کمک کنند. برای معکوس کردن ریزش مو در این موارد، ممکن است – با کمک یک متخصص پزشکی – سطوح DHT کاهش یافته و مسدود شوند. سپس فولیکول های مو می توانند این شانس را داشته باشند که عملکرد طبیعی خود را بازیابند.

اما تکیه بر راه حل های شیمیایی برای غلبه بر ریزش مو دارای مزایا و معایبی است و مواد شیمیایی می توانند عوارض جانبی داشته باشند، پس مراقب باشید. باز هم، مطمئن شوید که همیشه قبل از استفاده از این نوع محصولات با پزشک مشورت کنید.

تاثیر مکمل غیر هورمونی بر ریزش مو

تاثیر مصرف هورمون ها بر ریزش مو

همانطور که قبلا ذکر شد، پروتئین به طور کلی برای بدن شما بسیار مفید است و همه ما به طور روزانه به پروتئین نیاز داریم. پروتئین در واقع برای حفظ استحکام مو و ماهیچه ها بسیار مفید است، بنابراین می توانید غذاهای غنی از پروتئین را به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی متعادل استفاده کنید.

پروتئین آب پنیر

بیایید به آب پنیر نگاه کنیم. بدن این نوع پروتئین را در مقایسه با سایر انواع پروتئین راحت‌تر جذب می‌کند، بنابراین برای شما مفید است. این نوعی “پروتئین برای رشد مجدد” در نظر گرفته می شود که مواد مغذی مورد نیاز موهای شما را تامین می کند، بنابراین اگر ریزش مو در خانواده وجود داشته باشد، مطمئناً ارزش امتحان کردن را دارد.

استفاده از مکمل یا شیک مناسب می تواند به حفظ رشد مو و موهای سالم کمک کند. حواستان به موادی مانند کراتین و DHEA باشد زیرا این مواد می توانند محدود کننده رشد مو باشند.

تاثیر مصرف هورمون ها بر ریزش مو

شیک های پروتئینی در سناریو ریزش مو چندان مقصر نیستند – حداقل آن هایی که پروتئین خالص نیستند. به عنوان مثال، محصولاتی که ۱۰۰% بر پایه آب پنیر یا تخم مرغ هستند و فاقد مواد افزودنی هستند، نباید منجر به ریزش مو شوند – البته توجه داشته باشید که افزایش اسیدهای آمینه مبتنی بر نیتروژن (که مولکول های پروتئین را تشکیل می دهند) در بدن شما می تواند باعث استرس شود.

چیزی که باید مراقب آن باشید، شیک های پروتئینی هستند که تنها دارای درصد خاصی از کنسانتره پروتئین هستند، زیرا ترکیبات باقی مانده ممکن است عوارض جانبی نامطلوبی داشته باشند.

هورمون های رشد و ریزش مو

کسانی که از طاسی با الگوی مردانه (آلوپسی آندروژنیک) رنج می برند یا احتمالاً به مشکلات ژنتیکی دچار هستند، تحت تأثیر یک استروئید و هورمون به نام دی هیدروتستوسترون(DHT) قرار دارند. این هورمون نقش مهم آندروژنی را با تأثیر بر رشد و حفظ ویژگی های مردانه و همچنین تولید سلول های خونی ایفا می کند. با این حال، می تواند با کاهش و مهار روند رشد طبیعی مو به ریزش مو منجر شود.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *