دارویی

قواعد برچسب گذاری مکمل های ورزشی

برچسب گذاری مکمل های ورزشی

قواعد برچسب گذاری مکمل های ورزشی از مارس ۱۹۹۹ به کار میروند براین اساس اطلاعات  محصول باید طبق این مجموعه قواعد و با فرم یکسان به شکل یک تابلو روی محصول درج گردد:

  1. عنوان تابلو ( اطلاعات مکمل) یا (Supplement Facts) است.
  2. اطلاعات باید به ازاء هر واحد محصول یا (Serving Size) باشد این واحد میتواند کپسول (Capsule) پاکت (Packet ، Sachet) ، قاشق غذاخوری (tbsp)  یا پیمانه (Scoop  ،  Container) باشد.
  3. زیر واحد محصول لیست ترکیبات به ترتیب حروف الفبای انگلیسی نوشته میشود ودرکنار نام هر ترکیب از چپ به راست ابتدا مقدار در هر واحد محصول (Serving) براساس گرم (g) ، میلی گرم (mg) ، میکرو گرم (mcg) یا واحد بین المللی (IU) بیان میشود (یک میلی گرم برابر است با هزار میکروگرم و یک گرم برابر است با هزار میلی گرم ) نوشته میشود سپس درصد استاندارد مقدار مورد نیاز بدن (%Daily Value) آورده میشود به عنوان مثال اگر استاندارد مصرف روزانه یک ترکیب ۱۰۰ % نوشته شده باشد یعنی مقدار آن ترکیب در هر واحد محصول برابر است با مقدار استاندارد نیاز روزانه بدن انسان به آن ترکیب است حالا هرچه این درصد بالاتر یا پایین تر باشد نشان دهنده این است که مقدار ترکیب مورد نظر از مقدار نیاز روزانه استاندارد شده بدن بیشتر است یا کمتر اگر عدد ۲۰۰% باشد یعنی دوبرابر نیاز روزانه است اگر ۵۰% باشد یعنی نصف نیاز روزانه را تامین میکند.حال اگر به جای این درصد یک علامت صلیب کوچک باشد (†) طبق توضیح زیر تابلو یعنی مقدار نیاز روزانه بدن انسان به این ترکیب هنوز مشخص نشده یا تحقیقات علمی هنوز در این زمینه انجام نگرفته.در مورد سایر ترکیبات گیاهی یا فتوشیمیایی موجود در محصول باید نام این ترکیبات زیرلیست ترکیبات اصلی آورده شود در مورد ترکیبات گیاهی ابتدا نام متداول گیاه و بعد اندامی از گیاه که عصاره ازآن استخراج شده مثل دانه ، ریشه یا برگ آورده میشود.

۴ ممکن است ترکیبات انحصاری یا سری در محصول موجود باشد که فقط مقدار آن براساس وزن در لیست ترکیبات گنجانده میشود.

برخی اصطلاحات متداول در تابلو محصول:

آنابولیک: ماده ایست که موجب ساختن بافت (غیر از بافت چربی ) میشود آنابولیسم به معنای افزایش ساخت بافت عضلانی است.

دسترسی زیستی (Bioavailability): راحتی جذب ماده ای از دستگاه گوارش است که هرچه بیشتر باشدآن ماده بهتر از طریق گوارش جذب بدن میشود.

کاتابولیک:ماده ای که موجب تخریب بافت (غیر از بافت چربی) میشود.کاتابولیسم یعنی کاهش بافت عضلانی.

کوفاکتور: یک ترکیب آلی یا معدنی که در بدن به آنزیم خاصی متصل شده و آن را فعال میکند ویتامین ها و مواد معدنی اکثرا جزء کوفاکتورها هستند ترکیبات آلی (دارای منشا گیاهی یا حیوانی) که خاصیت کو فاکتوری دارند را کوآنزیم هم مینامند ویتامین های گروه B اکثرا کوآنزیم هستند.

درون زا : به موادی که داخل بدن ساخته میشود میگویند مثل هورمون تستوسترون

برون زا : به موادی که منشاء آن خارج بدن است اشاره میکند.

رادیکال آزاد: ترکیباتی است به شدت واکنش پذیر که در طول متابولیسم (سوخت وساز سلول) ایجاد میشود که موجب آسیب زدن به سلول میشود که احتمالا در روند پیری و بیماریها موثر هستند آنتی اکسیدان ها (مثل ویتامین C  و E) با رادیکال های آزاد ترکیب شده وآنها را خنثی میکنند.

GRAS( Generally Recognized as Safe) : ترکیبات غذایی که توسط FDA ( سازمان غذا و داروی آمریکا که مهمترین مرجع جهانی در امور دارویی و غذایی است) تایید نشده ولی در کل برای بدن مضر نیست.

ایزوله : ماده ای که از منشا اصلی خود جدا و خالص سازی شده.

متابولیسم: مجموع واکنش های سوخت و ساز بدن است که در طول آن ترکیبات محلول در چربی به ترکیبات محلول در آب تبدیل شده و از بدن حارج میگردد.

متابولیت: به موادی که در طول متابولیسم ایجاد میشوند اشاره دارد.

اُرگانیک (آلی): موادی هستند که منشاء گیاهی یا حیوانی دارند.

پرو هورمون: موادی هستند که در بدن به هورمون تبدیل میشوند در واقع این مواد پیش ساز هورمون هستند.

خالص (Pure): مکملی است که در آن چیزی جز ترکیب بیان شده روی تابلو محصول وجود ندارد.

هم افزایی ( Synergistic): به موادی گفته میشود که وقتی با هم مصرف میشوند اثر آنها بیشتر میشود مثلا مصرف مکمل کربو هیدرات همراه با کراتین اثر هم افزایی دارند.

فتوشیمیایی:مواد موجود در میوه ها و سبزیجات.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *